Zadzwoń Rozmowa z projektantem wnętrz: najczęściej zadawane pytania (Q&A) | Projektowanie Wnętrz, Architekt / Projektant Wnętrz Poznań - Atoato
Najczesciej zadawane pytania do projektanta wnetrz QA

Najczęściej zadawane pytania do projektanta wnętrz: Q&A

Wasze wnętrze potrzebuje projektanta, jednak nie wiecie, jak wygląda taka współpraca? W poniższym zestawieniu znajdziecie pytania, które w Atoato słyszymy najczęściej. Zapoznając się z nimi, będziecie mogli znacznie lepiej przygotować się zarówno do konsultacji, jak i współpracy z projektantem wnętrz. Temat najczęściej zadawanych pytań jest przy tym na tyle obszerny, że z pewnością pojawi się także druga odsłona tej serii.

1. Ile trwa projekt?

Cały proces projektowy trwa około 2 – 3 miesiące. Wszystko zależy od zakresu planowanych działań, wielkości mieszkania, albo domu. Istotne jest też to, ile mebli będzie wykonywanych na zamówienie, ponieważ każdy mebel trzeba wtedy osobno rozrysować.

2. Z czego składa się projekt?

Projekt, a właściwie proces projektowy – składa się z inwentaryzacji wnętrza, analizy potrzeb klienta, którą wykonujemy w formie briefu dostępnego na platformie online oraz właściwego projektu.

  • Pierwszym krokiem jest wypełnienie formularza, w którym pytamy o podstawowe rzeczy, niezbędne do aranżacji wnętrz.
  • Kolejny krok to przygotowanie wstępnego kosztorysu, który stanowi podstawę do dalszych działań.
  • Następnie przygotowujemy model wnętrza w programie 3D.
  • Jeśli mamy wszystkie założenia gotowe i wiemy, w jakim budżecie chcemy się zmieścić – możemy przystąpić do projektowania wnętrz.

Wszystkie produkty, które uwzględniamy w trójwymiarowym modelu – umieszczamy także w katalogu online. W ten sposób klient będzie mógł od razu zobaczyć, gdzie dany produkt można kupić, ile kosztuje, jakie są opcje kolorystyczne i wykorzystane materiały.

Kiedy wszystko jest gotowe i mamy naniesione do kosztorysu ceny produktów – tworzymy wizualizacje fotorealistyczne albo rysunkowe. Dzięki nim klient może poczuć się tak, jakby był już u siebie w domu!

Wszystkie katalogi z wizualizacjami, produktami, kosztorysem i opisem projektu – wysyłamy na podany adres e-mail.

Następnym krokiem jest konsultacja, w której klient może powiedzieć, co chciałby zmienić. To również doskonały moment na wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości i zadawanie pytań.

Po spotkaniu w biurze lub e-mailowym potwierdzeniu – przygotowujemy wizualizacje ostateczne. Są one podstawą do stworzenia całej dokumentacji technicznej, w oparciu o którą ekipa remontowa czy stolarze – mogą wykonać wszystkie zaprojektowane elementy.

3. Czy pracujemy na budżecie i jak on wygląda?

Określenie wstępnego budżetu: to podstawa do zrobienia dobrego projektu wnętrz. Bez niego ciężko będzie zrealizować nawet najlepszy projekt i najpiękniejsze wizualizacje. Jeśli chcecie zobaczyć wstępny kosztorys, można go pobrać tutaj.

4. Kiedy najlepiej zgłosić się do projektanta wnętrz?

Odpowiedź zależy od tego, jak duży to ma być remont i co ma obejmować. Warto przeznaczyć na przygotowanie projektu około 3 miesiące, aby wszystko było w pełni dopracowane. Jeśli remont ma się zacząć np. w kwietniu, warto znaleźć projektanta i podpisać z nim umowę już w styczniu lub wcześniej, żeby mieć pewność terminów. Klient ma do podjęcia bardzo dużo decyzji zakupowych, dlatego warto zostawić sobie więcej czasu.

Jeśli kupujecie mieszkanie, które dopiero się buduje: pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie, kiedy musicie oddać deweloperowi zmiany układu funkcjonalnego elektryki i instalacji wodno-kanalizacyjnej. Bardzo często okazuje się, że te zmiany trzeba oddać o wiele wcześniej, niż inne elementy projektu. Często zgłaszają się do nas klienci, u których odbiór mieszkania nastąpi dopiero za 2 lata, a rysunki trzeba oddać w miesiąc od daty spotkania. Większość osób nie zdaje sobie z tego sprawy, dlatego zachęcamy, aby takie informacje zabrać już na samym początku.

5. Czy każdy może sobie pozwolić na zatrudnienie projektanta wnętrz?

Zakres prac może być dostosowany do potrzeb i budżetu. Im bardziej ograniczony mamy budżet, tym dokładniej musimy liczyć się z kosztami. Jeżeli mamy np. 50- metrowe mieszkanie i 50 000 zł na jego urządzenie (które zdecydowanie jest niewystarczające) – ciężko będzie podjąć decyzję o wydaniu kolejnych kilku tysięcy na projektanta wnętrz.

Warto jednak pamiętać, że projektant wnętrz jest w stanie zaplanować budżet i realnie oszacować, co jest możliwe do zrobienia, a co nie. W ten sposób można zrobić remont mieszkania, mieszcząc się w danym budżecie. Nawet jeżeli będzie wymagało to realizacji projektów w kilku etapach. Z pewnością wnętrza zaprojektowane przez profesjonalistę będą cieszyły oko przez dłuższy czas. Znacznie łatwiej będzie takie mieszkanie sprzedać lub wynająć w przyszłości. Jest to szczególnie istotne, kiedy myślimy o danym wnętrzu w perspektywie kilku najbliższych lat.

6. Co warto przygotować na pierwsze spotkanie?

Jeśli istnieje taka możliwość, najlepiej dostarczyć plany mieszkania lub domu. Mile widziane są również zdjęcia i wizualizacje wnętrz, które się wam podobają i mogą być inspiracją przy projektowaniu. Inspiracje przygotujcie np. w katalogu w chmurze lub skorzystajcie z Pinterest czy Homebook.

7. Na czym polegają wizualizacje fotorealistyczne i czym różnią się od widoków JPG w modelu 3D?

Wizualizacje fotorealistyczne są to widoki wnętrz, pokazujące w dużym przybliżeniu – jak będą wyglądały wnętrza w rzeczywistości, z uwzględnieniem światła, cieni i faktur. Takie wizualizacje wymagają o wiele więcej czasu, ponieważ ich przygotowanie wiąże się z renderowaniem w specjalnym programie do tworzenia wizualizacji 3D.

projekt wnetrz salon nowoczesny industrialny stara cegielnia 03 atoato

8. Co to jest rzut z góry?

Jest to rysunek techniczny, przedstawiający widok pomieszczenia, całego mieszkania lub piętra budynku z góry, w którym jest on równoległy do podłogi i wykonany w odpowiedniej skali.

9. Jak wyglądają rysunki techniczne?

Przedstawiają one (w uproszczony graficznie sposób) – rzuty pomieszczeń, z zaznaczonymi informacjami technicznymi dla wykonawców. W zależności od projektu i zakresu, mogą zawierać rozrysowaną funkcję, na której widnieją poszczególne elementy. Będzie to np. sofa, krzesła, stół, lampy itd. Znajdzie się tutaj także rzut z rozmieszczeniem podłogi (w tym płytek i desek), rzut z rozmieszczeniem gniazd prądowych i wypustów kablowych pod oświetlenie, rzut z umiejscowieniem kolorystyki i sufitów, układy ścian pokazujące rozmieszczenie płytek lub elementy dekoracyjne na ścianach, czy rysunki mebli na zamówienie. Bez rysunków technicznych tak naprawdę nie da się dobrze wykonać aranżacje wnętrz, a wizualizacje fotorealistyczne są niewystarczające, aby zrobić to poprawnie.

10. Na czym polega inwentaryzacja wnętrza?

Inwentaryzacja wnętrza to pomiar lokalu, wraz z wszystkimi punktami instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, wentylacją, czy meblami, które mają zostać użyte w aranżacji. Następnie wszystkie wymiary nanosi się na rysunki, wykonane w programie do tworzenia dokumentacji technicznej.

11. Mamy rzut od dewelopera – czy potrzebujemy inwentaryzacji?

Przy projektowaniu wnętrz istotny jest dla nas każdy centymetr, a rzut od dewelopera nie zawsze jest wystarczająco dokładny. Jeżeli istnieje możliwość pomiaru i zrobienia inwentaryzacji, to lepiej ją wykonać.

Tworząc projekt online w Polsce lub za granicą, potrzebujemy rysunku rzutu z góry, zawierającego wszystkie wymiary, niezbędne do wykonania projektu. Pomocny będzie także przekrój pionowy, z wysokościami pomieszczeń, okien itd. Kiedy nim nie dysponujemy, prosimy o wysłanie:

  • wysokości od podłogi do sufitu,
  • od podłogi do belek stropowych,
  • wysokości otworów drzwiowych,
  • wymiarów okien,
  • wysokości od podłogi do dolnej krawędzi okna,
  • grubości parapetów,
  • wielkości kratek wentylacyjnych i ich rozmieszczenia względem sufitu i ściany,
  • wymiarów do środka przyłączy wody i kanalizy,
  • grubości stropu, mierzonej w otworze, gdzie jest klatka schodowa.

12. Czy współpracujemy z ekipami remontowymi?

Tak, posiadamy namiary na kilka sprawdzonych ekip remontowych, które wykonywały nasze wcześniejsze projekty. Nie są to jednak nasi podwykonawcy, dlatego należy z każdą z ekip remontowych podpisać osobną umowę.

13. Czy projekt możemy robić online?

Tak, przewidujemy taką formę współpracy. Niezbędne jest wtedy przesłanie rzutów i fotografii wnętrza. Więcej informacji na ten temat znajduje się w punkcie 11, dotyczącym rysunków technicznych i inwentaryzacji. Do tej pory wykonywaliśmy projekty w różnych krajach, między innymi we Francji, Anglii, Holandii czy w Niemczech. Pracowaliśmy także dla klientów z USA.

14. Czy pomagamy w doborze i zakupie materiałów?

Po konsultacjach z inwestorem wybieramy wszystkie materiały wykończeniowe, meble i dodatki. Na każdym etapie projektowym, są one umieszczane w specjalnym katalogu online, do którego klient ma stały dostęp. Przy tworzeniu wizualizacji, wykorzystujemy konkretne produkty z konkretnych sklepów. Dzięki temu mamy pełną kontrolę nad budżetem i wiemy dokładnie, jakie elementy znajdą się ostatecznie we wnętrzu. Jeśli klient wyrazi takie życzenie, może liczyć na nasz nadzór nad projektem wraz z zamawianiem produktów, co jest dodatkowo płatną usługą.

Zadzwoń